måndag, januari 17, 2011

Dax för laminering av skotten

Så var det dags att börja laminera skotten. Med instruktioner och god hjälp från Henrik så lyckades jag laminera alla bitar (nästan) på den ena sidan. Nästa gång får jag klara mig själv och det ska nog gå bra...
Till min fasa upptäckte jag innan laminering att förskottet hade en alltför stor glepa i ovankant mot undersida däck (snacka om slarv, hmm..), så det var bara att skära till ett nytt. På grund av lite tidsbrist blev naturligtvis den biten då kvar till nästa lamineringstillfälle.

"Billy the owen" är igång att härda första lagret ren epoxi
Till god hjälp hade vi "Billy", Henriks fantastiska bakugn för laminering som är byggd av en Billyhylla (tack Ingvar).
Den håller ca.60 grader vilket minskar lamineringstiden med hälften samtidigt som epoxin "flyter" ut och ger ett perfekt resultat.






Skönt att få jobba i sittande ställning
Först blev det ett lager med ren epoxi för att "mätta" divinycellen och sedan 2 lager med glasfiberväv (2x300gr rowing alt. 2x280gr twill). Ingen skillnad i hållfasthet, men twillen ger en snyggare yta, och naturligtvis då till ett högre pris.
På plana ytor spelar det ingen roll vilken man använder men twillen är däremot att föredra när det inte är plana ytor som ska plastas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar