torsdag, mars 08, 2012

Halvtid i slipningen

Så kan man äntligen säga att slipningen har hunnit halvvägs. Däcket och skrovsidor ner till vattenlinjen är slipade. Nu ska båten vändas up och ner så att det blir lättar att komma åt och slipa undervattenskroppen, men först lite andra saker på gång...

På söndag kommer vår mätman Håkan Kellner förbi och ska mäta in både min och Henriks båt i 2.4mR One Design Class. Om man man mäter in direkt i ODC så gäller även det mätbrevet för den öppna 2.4mR klassen, vilket ju är ganska praktiskt. Jag ska försöka få lite tid att plåta lite grann när vi håller på och mäter.

Här kommer nu lite bilder från den senaste tidens slipning:
  












Kompasshållaren spacklad och färdig för det eviga slipandet







Tejpbiten håller epoxispacklet på plats för hålförstärkningen där jag sen ska gänga för bulten som håller kompasshållaren.Det blir bara en centrumbult så att kompassen ska kunna röra sig fritt och ligga i "våg". Den tål inte så mycket lutning nämligen innan det är risk för felvisning (..ett litet Henrik-tips)
Slipad och klar..












































Det ser ju inte så himla snyggt ut men det är faktiskt väldigt slätt och bra finish (tycker jag i alla fall). Man kan ju alltid slipa och spackla ytterligare några gånger, men jag känner inte riktgt för det... Hé lönsch in´t.

































































... så får det bli. Nu ska jag beställa färg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar