måndag, december 13, 2010

Slipning, del III (slutet!)

Även om Söndagen bjöd på kallare väder och snöflingor stora som "lappvantar" när jag åkte till båten så känns det rätt bra att starta upp sista slipdagen. Idag skulle allt bli klart.. Fick vänta tills det värsta snöandet hade lagt sig och startade upp slipningen kl.0730. Kändes bra att dra på sig den vätsketäta engångsoverallen som faktiskt hade fungerat riktigt bra i motsats till 'snikvarianten'. Den var i alla fall damm- och snötät.

Tidig slipstart, 0730
Gränsfall till kyla. Tror det var kring -8 och man klarade sig 30min innan fingrarna domnade. Slipningen flöt trots det på och efter 3.5 timme hade jag slipat klart båten. Yesss! Det kändes riktigt bra faktiskt och jag hoppas att jag inte har fuskat allt för mycket. Tror nog också att jag har kommit ihåg att slipa alla ytor som skulle slipas.
Enda lilla stället som återstår är nere i kölsvinet där jag inte kom åt med vinkelslipen. Kommer att låna en specialare av Henrik till detta, men mer om det senare när det är aktuellt.  
Nu tar vi av oss masken och flyttar in i verkstadsvärmen!
Jag beundrar verkligen Henrik för det antal båtar som han har slipat. Det lär nog dröja innan jag gör det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar