söndag, december 19, 2010

Storskotskenans vara eller inte ...

Inget jobb med båten i helgen, men väl frossande i julbord, så nu klarar man sig fram till julafton..

Har funderat fram och tillbaka angående storskotskenen. Ska den vara kvar eller ska den bort och ersättas med en fast skotpunkt för storen längst bak i båten? Fördelar och nackdelar för bägge alternativen, men till sist vann enkelheten. Den åkte bort förra helgen, och då slipper man dessutom två tampar i båten som det annars ska hållas reda på. Det räcker med dom tampar som finns, och dessutom ska jag ju lära mig att hantera båten..




Så här kommer det att se ut i stället där storens skothorn sitter fast i båten. Genomföring i däck, och förankrad i roderstockens förstyvning. Får väl se om man får till det lika snyggt som på Henriks båt...

4 kommentarer:

  1. Intressant att följa dina beslut och arbeten. Jag älskar ju skotskenor och skulle lida pin utan den. Älskar att kunna vagna upp mot lovart på kryssarna i lätt- till mellanvind och vagna ner i hård vind. Risken som jag ser det är inte stor annat än att du måste arbeta storen mycket mer frekvent utan skena än med. Men å andra sidan vet jag inte hur en 2.4 seglas. Tittar man på Starbåten har man gått från fast skotpunkt till skena:))

    SvaraRadera
  2. Risken tar jag eftersom jag har seglat båten så lite hittills, och som jag skrev tidigare, mindre tampar att hålla reda på.
    Ser man bara resultatmässigt i klassen så verkar det inte spela nån roll, skena eller inte.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle göra precis tvär om. Segla först och känn efter och sedan ändra om det inte känns bra. Men som sagt, smaken är som .......

    God Jul och Gott Nytt År

    SvaraRadera
  4. Jag körde med skotskena förra året. Nu kör jag vidare utan.

    SvaraRadera