måndag, februari 14, 2011

Dag 15, Söndag

Dags att hugga i igen. 11 tim igår känns i min kontorskropp, ..liten sliten måste jag säga. Idag var det bara att börja plasta fast dom delar som jag igår "limmade". 2x280gr twill i 7cm remsor mot skrovet. Hade varit bra om man varit ryggradslös med bläckfiskarmar, så man hade kunnar slå knut på sig själv. Det är inte mycket utrymme när man jobbar med förskott och roderförstärkningar. Nu är det i alla fall gjort... och det sitter fast!
Sen har jag naturligtvis slipat lite skott också, dom får ju inte väga för mycket!

Förskottet plastat. Tänk vad proffsigt det ser ut när det är klart. Känner mig ganska nöjd efter allt arbete i dubbelvikt ställning.
Här ser man tydligt dom extra delar som jag plastat på originalförstyvningarna. Inte lika bra finish, men jag skyller på utrymmesbrist. Lämnade lite hål för att dränera vatten ner till kölsvinet. 


Henrik klipper till dukbitarna. Det gick åt nästan hela biten (120x50).


Avslutade dagen med att plasta nytt roderok. Hade som jag sa tidigare beställt en HMP duk (High Modular Polyerster) som till kvalitet liknar kolfiber, men nån krona billigare. I dom två formarna la vi 8 lager 200gr HMP + 2 remsor riktad kolfiber som extra förstärkning där oket sitter mot roderaxeln. Med god hjälp från Henrik fick vi allt på plats. 

Allt plastat och på plats i "Billy the owen".
Resultatet ser faktiskt riktigt bra ut. Nu ska det bara sågas och slipas till rätt form.

Nästa gång ska vi märka ut var mastförstärkningen ska vara och mitt "stuvfacksskott" ska plastas. Det måste dit innan vi kan börja med vantinfästningarna och dom stringer som ska på plats för att styva upp mot mastfot och runt kölsvinet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar