torsdag, maj 19, 2011

Ännu en dag i verkstan...

Ytterligare en helg har passerat och ytterligare bitar har plastats fast. Nu sitter hyllskottet och "knäna" under skotråttorna på plats. Bakre skottet vid skotbänken är fixerat med förtjockad epoxi och ska bara förstärkas med remsor nästa gång. Vad som är kvar innan båten ska vändas igen är förutom det att botten till hyllan ska tillverkas och att handpumpen ska limmas fast. Dessutom ska det på lite 80gr duk på vissa kanter för finishens skull. Eller hur Henrik :) 

Hur jag än trixade och fixade så blev skotbänken för "stor" för att få ner den i båten. Mycket beroede på "vingarna" som sticker ut framåt och som ska fixeras i vantspännarnas förstärkningar. Det blev bara till att kapa av dom och så får jag plasta ihop allt på plats. Ska ta bilder på "eländet" nästa gång så ni får se hur det ser ut.

En lösning är klar till förstagsinfästningen. Hittade ett förnämligt beslag på Bååts. Det är ett kickbeslag till en bom (vet inte vilken båttyp dock) som passar perfekt till förstagsbeslag. Jag kommer att fylla upp en yta längst fram med förtjockad epoxi och gjuta in beslaget i det. Kommer att sitta som berget. Dessutom, eftersom beslag är litet till formatet så flyttas förstaget fram ytterligare några mm, vilket inte är någon nackdel.

Så här ser beslaget ut till fören. Kommer även att borra ett hål i mitten där jag trär igenom lite "trådar" som blir till armering när dom gjuts in i epoxin 



  Det är sån här "trådar jag då menar. Kommer som vanligt från 600gr mattan.












Här är främre kölförstärkning som även kommer att användas för infästning för den främre lyftöglan. Jag har lagt på 1 lager med 600gr riktad matta och hålet för spännbandet lyser igenom i nederkant.






Här syns "hålet" från andra sidan. 600gr matta ska läggas på den här sidan också. Förstärker även själva hålet med några "trådar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar