måndag, maj 02, 2011

Finns påskharen?

Det här inlägget kommer lite sent, men är det påsk så är det. Angående Påskharen så kan man ju undra om dess exsistens. Jag fick då inget påskägg så man blir ju lite tveksam. I stället blev det några timmar i båten och lite småplock med diverse saker, bl.a. uppmärkning av skotbänk och skottet vid skotbänken. Det lär bli lite pyssel med detta eftersom jag måste "klyva" skotbänken och plasta ihop den på plats när jag nu har valt att göra den ganska stor.












Det blev några linjer igen i båten för att hålla koll på var grejerna ska plastas. Innan dagen var slut var det faktiskt ännu fler linjer, märkligt... 












Här är durken för pedalerna inpassad och klar för plastning. Jag gjorde några extra hålförstärkningar om det skulle vara så att pedalavståndet måste justeras.


Tog tag i saken och skruvade lös stävbeslaget eftersom det ena skruven inte satt fast ordentligt utan bara snurrade, ...eller kanske var det av nyfikenhet för att få se hur man hade gjort "konstruktionen". Det visade sig att beslaget satt fast med enkla muttrar och små! brickor på undersidan, dessutom hande man lagt på Sika kring skruvarna så att det inte skulle komma in den vägen??!! Ytterligare kommentarer känns i det här läget överflödiga.

Nu gäller det att lista ut en smart lösning till förstaget. Det blir i alla fall ett fast förstag och jag måste bara hitta ett bra och snyggt beslag som ska plastas fast. Till focken använder jag nog det gamla beslaget och justerar det lite. Helst skulle jag vilja plasta en konstruktion för förstaget som på Henriks båt, men tiden räckar ju inte till allt..

Så här ser det ut när jag har skruvat loss beslaget. Det är inte så mycket "gods" att fästa nånting i heller. Kanske skulle man fylla ut hela hålet med epoxi och fräsa upp ett nytt hål... 









Babords förstärkning för fockskotråttan. Henrik tycket att jag skulle lägga på lite extra förstärkning så att man inte riskerar att knäcka den tunna delen utanför slaghålet. Han har många goda ideér, så det var bara att ta några trådar från 600gr mattan och lägga på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar