... ja, i alla fall jämfört med plastning. Tillverkade en mall för att mäta in så att inte masten sitter för högt i förhållande till däcket. Går till så här:
- Först märker man ut I-måttet, vilket är förstagsinfästningens höjd i förhållande till däcket. Den höjden är 3750mm från en punkt på masten (mast datum point eller "nollpunkten") till den punkt där förstaget "går in" i masten. Nollpunkten på masten skall märkas med ett fast märke i masten.
- Nollpunkten får inte sitta högre än en tänkt linje som är 36mm över däcknivå, mätt 15mm innanför den yttersta punkten på skrovet i vinkel mot masten/masthålet (enkelt, eller...). Detta var alltså det som mallen skulle användas till (bild på mallen kommer i morgon)
Det var ju inga problem... Mallen tillverkades (gick åt två stycken innan det blev bra). Stoppade i masten och mätten höjden. Konstaterade då att masten satt för högt. Som tur var så hade vi konstaterat det vi en tidigare (lite grov) mätning, när mastfotsförstärkningen skulle plastas. Vi hade då räknat med att kapa masten 10mm.
Nu visade det sig att vi "bara" skulle behöva att kapa masten 4-5mm. För att vara på den "säkra" sidan så drog jag till med 6mm kapning!
Med god hjälp av Henrik så riggade vi upp masten i en geringssåg som hade bågfilsblad. Viktigt är att snittet blir vinkelrätt så att inte masten börjar luta åt nåt håll. Sen var det bara att kapa. Henrik fick göra det så att jag skulle ha nån att skylla på om det blev fel, men enligt planerna så höll han tungan rätt i mun och kapade rakt. Masten blev ca.5,9mm kortare vilket får bedömmas som mer än perfekt enligt planerna.
Henrik (snäll som han är) tog även på sig att tillverka nya fall i GF DSK90 Ultra, som troligtvis är den stummast linan som tillverkas idag. 25% stummare är Dyneema SK75! Jag kommer inte att använda avlasare till fallen nere i båten utan hackbräda på masten (foto kommer i morgon). Allt för att få en fast punkt för hissning och så att det blir likadant varje gång
Jag mätte i stället ut infästningen för vantspännarna. Upptäckte då att "handtagen" på vantspännarna är för långa och tar emot förstärkningen som går ner mot mastfoten, när dom är i spänt läge. Enda utvägen var att kapa handtagen så att dom blev kortare, vilket inte var några problem. En fördel i alla fall, ..dom blev lättare:). Borrade och skruvade fast utan problem, fastän det har blivit lite trååångt i båten med allt som är plastat.. (bild kommer i morgon..)
Kapning av vantspännarna med vinkelslip
Av bara farten så tillverkade Henrik en "mjuk shackel" (..stavas det så där..??) till förstaget. Snyggt och enkelt att använda, framförallt när man mastar av och på eftersom inga verktyg behövs.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar