måndag, oktober 31, 2011

Riggjobb

I söndags så var jag till båten och "trimmade in" riggen, eller vad man ska säga. I alla fall en grundinställning så att man har nåt att utgå ifrån när det ska börja seglas. Det visade sig i alla fall att vantspännarna hamnade på rätt höjd eftersom "trimskruven" på vanten sitter mitt på gängen när rätt spänning är ansatt. Känns skönt, eftersom tidigare så var allt skruvat i botten så det fanns inget mer att ta av.



Riggen ansatt, ...och inga "bucklor" i skrovet :)



 




 

























Mastfoten mitt på balken, precis som det var tänkt.


Skarvning av akterstaget efter nån form av hjärnsläpp..
Ibland kan man undra hur man har tänkt det.. När vi mastade på första gången konstaterade vi att akterstaget var för långt och att det inte skulle finnas marginal för att ansätta det tillräckligt hårt. Sagt och gjort, inga problem, jag kapar ca 15cm så ska det fungera.
Vad händer då när vi riggar på nu? Akterstaget visar sig helt plötsligt vara ca.30 cm för kort! Nånstans har man gjort en tankevurpa.
Nu är det ju inga större problem med det, får ta och förlänga trimlinan till akterstaget så ska det fungera (utan skarvning).

Båten blev även vägd i går. Komplett skrov utan bly (saknas några enstaka block och tampar) vägde 57.8kg. Det har försvunnit nånstans mellan 6-7kg från ursprungsvikten. Tyvärr blev inte båten vägd på samma sätt som nu.
Båten kan ju alltid vara lättare men jag är ändå ganska nöjd med resultatet. Med en ungefärlig kalkylering så bör jag få in ca 186kg bly i båten. Det är helt okej eftersom om jag ska mäta in i entypsregeln så får jag ändå bara ha 181kg bly i kölen och i stället får man då "vikta upp" skrovet för att ligga på minimivikt.      



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar