I helgen så var tanken att båten äntligen skulle färdigställas för segling, men det blir som vanligt aldrig som man tänkt sig. Trots att vi kliniskt städade verkstan så lyckades det ändå landa en hel del "småskräp" i färgen, framförallt på däcket, tråkig.. Tanken var då att jag "bara" skulle skulle slipa bort nopporna som hade landat på däck, och det är väl fixat på ett par timmar, ...trodde jag ja.. Det slutade med att inget annat blev gjort utan all tid lades på den där utomordentligt trevliga sysslan SLIPNING!
Slipade hela lördagen och när däcket var klart och tvättat så såg det inte alls bra ut. Nopporna var borta men jag hade inte fått upp någon glans och ytan var flammigt. Hem och deppa och fundera på fortsättningen. Skulle jag slipa en omgång till eller bara strunta i det? Slutsatsen på söndag morgon blev att jag slipade hela däcket en gång till med maskin och 2000/4000 dukar.
Hur blev resultatet då? Nja, inte 100% men det får duga. Får väl trösta mig med att det ska väl synas att lackningen inte är gjord av ett proffs. En hel del saker har jag lärt mig i alla fall, som att.. Slipa inte hela däcket med 1200 papper för det blir fruktansvärt mycket och tidskrävande jobb att sen gå över hela ytan med 2000 och 4000 för att få upp glans i ytan (även om du kör med maskin). 1200'ans slipränder är nästan hopplösa att få bort. Det hade varit bättre att bara gå på själva nopporna med en liten, liten bit papper indränkt i vatten och diskmedel (som en klok människa tipsade om efteråt..). Nu blev ytan i alla fall slät men man ser slipränder. Skrovsidorna orkar jag inte fixa i år utan dom får vara som dom är. Inte lika mycket skräp där.
FÖRE slipning
EFTER slipning
...tur i alla fall att det finns hjälpmedel. Här är min "polare" Bosch.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar