måndag, mars 07, 2011

Mycket tid, lite gjort...

4.5 tim i båten idag, men tyvärr så blev det lite dålig planering och med facit i hand så känns det som om att det inte blev så mycket gjort. Dessutom hade kameran rymt till Skåne av alla platser så jag fick ta några kort med min telefon av mod. äldre vilket syns på bildkvalitén. Blir fräschare bilder nästa gång.

Hursomhelst så hände följande: Jag ville pröva min 80gr twill-duk som ska användas för att snygga till alla "öppna" kanter på divinycellen. Den fungerade förträffligt och är relativt lätt att forma runt krökta kanter utan att den "bubblar upp". Däremot måste jag fixa en ny sax till Henrik så att duken går att klippa utan att man ska bli hysterisk!

"Monterade" tre skivor 4mm divinycell som ska vara mothåll när man plastar upp infästningarna för vantspännarna samt mastfoten. I slutändan kommer dom inte att fylla någon annan uppgift. Monteringen gjordes enkelt med smältlim.

Mallen med sidostycken passas in.
  
Använde Henriks mall som är anpassad med breddmåttet för vantinfästningarna i sidled. Smältlimmade fast divinycellen och lodade sen in hela "paketet så att det hamnade någorlunda rakt i alla riktningar. När det satt där det skulle så smältlimmade jag dom gröna plattorna i underkant mot skrovet och skar lös mallen. Lätt som en plätt.


 
Ser okej ut så här långt. Här syns även "mothållet" för mastfoten.
Nödvändigt så att man får en öppen kanal för vattnet att rinna ner i kölsvinet.

Här syns alla skivor på plats och allt klart för plastning. Förstärkningar och stringers görs med 12cm bred Rowingmatta, riktad fiber på rulle. Distansmaterial blir 12mm rutad divinycell för att klara krökningarna. Först ska det läggas ett lager med riktad fiber mot skrovet och sedan bygger jag upp med divinycell för att avsluta med ytterligare lager riktad matta. Allt täcks sedan med en Twill för att få en snygg yta. Ska konsultera Henrik ang antal lager Rowing till vantinfästningarna så det kommer jag att uppdatera sen.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar